Lockar till läsning genom musiken

Ändå sedan hon var liten har hon blivit läst för och har tagit med sig läsandet vidare i livet, parallellt med musiken. I dag lever Emelie Hebbe ett aktivt liv, men har alltid en bok på gång och ser fram emot sitt uppdrag som läsambassadör.

 

– Jag har alltid tyckt om att läsa och både mamma och pappa läste sagor högt för mig redan innan jag kunde prata. Jag minns dessa mysiga och fina stunder av högläsning med värme. Att så tidigt introduceras för språket tror jag bidrog till att utveckla mitt intresse för läsning samt att jag väldigt tidigt lärde mig att tala, läsa och skriva. Det har även utvecklat min fantasi och kreativitet.

Efter fem års studier blev hon i våras färdigutbildad sång- och pianolärare samt körledare på Musikhögskolan Ingesund. Hon jobbar även som musiklärare på Estetiska skolan Stage & Perform i Arvika och frilansar som sångerska, framför allt med med sina systrar i The Hebbe sisters. Hon lever ett aktivt liv, som till stor del består av musik, men även mycket läsning.

Jag tycker väldigt mycket om att läsa och det känns alltid lite vemodigt när jag läser sista sidan i en riktigt bra bok och jag måste skiljas från berättelsen och dess karaktärer. Trots att jag inte hinner läsa i så stor utsträckning som jag skulle önska så har jag oftast en bok jag håller på med.

Hon försöker åtminstone få tid att läsa en stund varje kväll för att gå ner i varv innan det är dags att sova. Läsning för Emelie betyder avkoppling. Att komma bort från verkligheten en stund och släppa tankarna på allt annat. Även att man ofta lär sig något om sig själv och världen när man läser.

– Vissa författare har förmågan att sätta ord på tankar, känslor och upplevelser som man själv bär på och som gör att man lättare förstår sig själv och andra. Jag gillar även känslan av närhet och nästan kompisskap som man kan känna med karaktärerna i bra böcker. Tycker det är så spännande att få ta del av hur andra människor har det, lever och tänker! Upplever att det skapar förståelse och vidgar vyerna.

Det känns alltid lite vemodigt när jag läser sista sidan i en riktigt bra bok.

Som sångerska jobbar Emelie med texter hela tiden, tonsatta. Det är även någon som hon tar med sig i sin roll som lärare.

– Jag har till exempel delat ut en låttext till eleverna utan att de har hört hur den låter. De får tolka texten och komma med egna förslag på hur den skulle kunna tonsättas.

Om eleverna vill lyssna på musik när de läser så tycker Emelie att det är helt okej. Hon tror till och med att det kan förstärka läsupplevelsen.

– Musiken kan hjälpa till att väcka bilder, skapa koncentration och göra att man lättare slappnar av. Det blir som ett soundtrack till berättelsen.

Att tonsätta texter för att minnas dem är inget nytt, men det är också något som Emelie tror på. Och att jobba med poesi som litterär form.

– Låttexter är ju poesi som man kan försöka förstå genom att analysera dem. Med hjälp av att lyssna på hur musiken låter, vilken stämning den har, instrumentering, arrangemang och tonart så kan man få ledtrådar till hur texten kan tolkas. Det blir som en slags diktanalys med musiken som ett extra hjälpmedel.

För att öka läsförståelsen tycker Emelie att det förutom musiken som hjälpmedel är viktigt att läsa högt för sina barn, uppmuntra till läsning i alla sammanhang, vara en god förebild och skapa goda vanor kring läsning.